Bekleyin mutlaka, 2022’de buyuk markalardan Arpara 5K’da benzeri urunler gelecek. Takip kalitesi ve yazilim destegi daha iyi olur.
PS VR’da Netflix falan izleniyor (Oculus Quest 2’de de izleniyor). PS icin de 2022’de yenisi gelecek.
Apple cok pahali olabilir ama Sony’nin iyi kaliteyi makul fiyata sunmasi olasi.
Apple goz basina 8K gibi bir cilginlik yapmazsa 2D icerik icin bu yeni nesilden bile 4K OLED TV’nin netligini beklememek lazim. Ama oyunlar muhtesem gozukecektir.
Facebook/Oculus/Meta’nin Quest 2’si kalite/fiyat acisindan cok iyi. Onlardan da yeni cihaz geliyor. Quest serisine paralel gidecek bir ust seviye seri. Piyasayi ele gecirmek icin cihazlarini zararina satiyorlar, o da kalitesine oranla iyi fiyatli olabilir. PC’ye baglanmasi da mumkun, kendi basina da Beat Saber gibi oyunlari calistiriyor. Quest 2 tam “hanima/cocuga alalim, butceyi de gocertmesin, ben de PC’mde su Half Life Alyx’i bir deneyeyim” cihazi.
Bunlarin hic birinin Turkiye’deki garanti durumunu bilmiyorum.
Bunlar VR’in kitlelere yayilmasi icin cok iyi ama tabi 3080/3080Ti/3090/3090Ti desktop’in performansi baska hic bir seyde yok. Bu yeni nesil cihazlarda eye tracking ile foveated rendering’i kotarirlarsa o performans 3x artabilir. DLSS’i VR’da kullanmak icin de calisiyorlar, becerebilirlerse onun da ciddi artisi olur. Sonucta desktop VR’da kotarilan grafik kalitesine agiz acik bakilir.
Duvara bagli degil pilden calisan cihaz performansinda Apple M1 Max’in rakibi yok. Tasinabilir VR icin Apple’dan gelecek cihaz da agiz acik baktirabilir. Goz basina 8K gibi bir cilginlik yapip 2D icerikte 4K TV kalitesinde, 3D icerikte dusuk internal resolution ve machine learning tabanli scaling ile sinirlari zorlayabilirler.
Valve’in Steam Deck’teki SOC’un bir versionu ile kablosuz bir Index 2 yapmasi, oyunu desktop’ta render edip nihai reconstruction/reprojection’i headset’te yapmasi, boylece super bir goruntu kalitesini 120hz ve ustu hizlarda sunmasi olasi. Eger bunu akilli bir sekilde yaparlarsa mesela UE5 nanite tarzi ortam grafiklerini desktop’ta 30-40fps’de cizip headset’te 120fps’ye reproject ettiren, sadece animasyonlu karakter grafiklerini desktop’ta 60fps elleri 120fps hazirlayan, desktop’tan headset’e depth verisinin de gonderilmesiyle nihai goruntunun kusursuza yakin 120hz oldugu ama yukun yari yariya dusuruldugu bir sistem kurabilirler. Eye tracking 2-3x, bu split rendering 1.5-2x, DLSS de belki 2x performans artisi falan derken UE5 tech demolarda gordugumuz kalite ve ray tracing VR’da 120hz’de mumkun hale gelebilir. Mevcut donanimla teoride mumkun olabilir anlaminda diyorum, olacaginin garantisi yok. Reprojection’in dibine vururlarsa sentetik frame’lerle arayi doldurarak micro OLED ekranin calisabilecegi en yuksek frame rate’e de cikabilirler, mesela 240-480hz gibi uclarda da olabilir bu sistem.
Beat Saber oynanacaksa ust seviye desktop ve Valve Index ile toplanan sistem binlerce dolara geliyor, $300’lik Oculus Quest de ayni oyunu calistiriyor. Ama Robo Recall’a bir PC’de, bir de Quest’te bakinca PC’de elde edilebilecek kalitenin farki bariz. PS VR ikisi arasinda cok guzel bir yere oturabilir.