Cekirdek sayisi destegi diye birsey yok derken temel CAD ve ofis uygulamalari, hatta cogu oyunlar gibi uygulamalarda paralelize edilebilen her seyin 2017 yili itibariyle zaten paralelize edildigini, 2 cekirdek icin uygulama optimize etmek ile 4-8 cekirdek icin etmek arasinda programlama acisindan bir fark olmadigini belirtmeye calistim. En az 10 senedir zaten cogu uygulama eger birden fazla islemciyle bolusturulebilecek bir is varsa "sistemde kac tane islemci varsa bu isi onlara bol" diyerek calisiyor. "2 cekirdek varsa soyle yap, 4 varsa soyle, 8 varsa soyle yap" demiyor.
Ama bilimsel literaturdeki uygulamala analizlerine bakinca cogu masaustu uygulamanin 6-8 cekirdekten sonrasini etkin kullanamadigini goruyoruz. Bunun programlama ile ya da oyunun "cok cekirdek desteklememesi" ile bir ilgisi yok. Cekirdek sayisi belli bir sayiyi gectikten sonra programin paralel kesimini yonetmek / veriyi organize etmenin getirdigi is yukunun artmasi, paralelizasyonun getirdigi performans artisini buyuk olcude goturuyor. Yani mevcut masaustu uygulamalarinda ve oyunlarda simdilik 8 cekirdek ve ustunu etkin sekilde kullanacak kadar paralellik firsati yok gibi. Ileride VR, oyunlarda AI vs. yayginlastikca belki durum degisir; o zaman Ryzen ve benzeri islemcilerin masaustunde daha avantajli oldugunu gorebiliriz.
Esasen "Ryzen diye birsey olmadigini" , daha dogrusu onumuzdeki aylarda piyasaya cikacak EPYC (eski adiyla Naples) server islemcisi ile Ryzen'in ayni cip oldugunu, bu islemcinin temelde bir server islemcisi olarak tasarlandigini akildan cikarmamak lazim. Iki ayri islemci gelistirecek finansal kaynaklari olmadigi icin Naples tasarimini birkac ay onceden masaustu kullanicilarina satmaya baslayip, hem uc bes kurus kazaniyor, hem de server piyasasina tekrar girebilmek icin gereken kapsamli platform testlerini yapiyor, hata ayiklamaya devam ediyorlar gibi geliyor bana. EPYC'den kazanacaklari paranin yaninda Ryzen gelirinin lafi bile olmayacak. Bu bakimdan Ryzen kullanicilari temelde EPYC platformunun "gamma tester"'lari gibi bir sey ;-) I
slemcinin tasarim onceligi cok yuksek miktarda cekirdegi etkin kullanabilen server is yukleri oldugu icin oyunlar/masaustu uygulamalar gibi tek cekirdek hizinin daha onemli oldugu is yuklerinde biraz dezavantajli olmasinin kimseyi sasirtmamasi lazim.